اینجا بدون من

چندین موضوع ذهنم رو به خودشون مشغول کرده بودند که قصد داشتم در موردشون بنویسم اما دلم خواست که این پست رو اختصاص بدم به " اینجا بدون من". فیلمی که شاید بعضیهاتون دیده باشیدش و احتمالا دوستش داشتید.

 

فیلم، یک فیلم تاثیر گذاره. شاید خیلی سر و صدا نکرده باشه اما به نظر من فیلمی خوب از کار در اومده که کسانی که به هنر و سینمامون علاقمند هستند نباید از دستش بدهند.
اینجا بدون من اینقدر ساده است و بی پیرایه که حس میکنید همه شخصیتها رو درک میکنید و براتون ملموسند. حس میکنید فریده(با بازی معتمد آریا) یکی از هزاران مادری است که دور و بر تون دیدید و یا از باهاش برخورد داشتید. یک مادر به معنای واقعی کلمه از خود گذشته که تمام زندگیش دو تا بچه هاش هستند. بازی ها همونطور که گفتم ساده اما خوب و قوی هستند و من در این بین با توجه به کارهای قبلی ای که از بازیگران توانمند این فیلم دیدم باید بگم که بازی صابر ابر خیلی بیشتر از دفعه های قبلیش به دلم نشست. البته پارسا پیروزفر هم نقشی متفاوت رو نسبتا بازی کرده و مثل همیشه خوب  و روون و فاطمه معمتد آریا هم که خوب در توانمندیهاش در ایفای همچین کاراکترهایی شکی نیست. بازی فوق العاده اش رو در نقش گیلانه اگر به خاطر داشته باشید متوجه میشید که او چطور زیبا در نقش یک مادر حل میشه. و صد البته نگار جواهریان در نقش یک دختر معلول جسمی(دختر خونواده) باز هم نشون میده که بازیگر با استعدادیه و اینطور نقش ها رو با وجود مشکل بودنشون خیلی خوب میتونه در بیاره. کلا انتخاب بازیگران فیلم رو من به شخصه دوست داشتم.

فیلم یک ریتم ساده رو دنبال میکنه که عین حال تعمق برانگیزه. معلولیت، یلدا(نگار جواهریان) رو کاملا تسلیم خودش کرده بطوریکه از او که دختری جوان هست و میتونه بسیار پر شور باشه یک موجود گوشه گیر ساخته و از جامعه و مردم دورش کرده. او دختری شیرین و مهربان است اما در برقراری روابط اجتماعی بسیار ضعیف. طوریکه وقتی با اصرار مادر که عقیده داره دختر باید هنری داشته باشد به کلاس گل چینی میرود به گفته مربی، سر کلاس حالش بهم میخوره و دیگر در کلاسها حاضر نمیشود. او دنیایی خیالی برای خودش درست کرده و تقریبا تمام وقتش با عروسکهای شیشه ای اش پر میشود. آنها را تمیز کرده و با آنها سخن میگوید. او در واقع به دنیای خیالی حیوانات شیشه ای اش پناه برده و با آنها آرام میگیرد.


مادر هم که کارگر یک کارخانه است و وضعیت شغلی ثابتی هم ندارد تمام هم و غمش بچه ها و خوشبختی آنهاست و یلدا البته به ظاهر بزرگترین مشکل این خانواده سه نفره است. پدر از دست رفته دچار اعتیاد بوده و مادر همیشه وحشت گرفتاری پسر و البته داماد آینده اش!! را به اعتیاد دارد.


احسان (صابر ابر) هم که شغل پایینی دارد هوای رفتن در سر دارد و عاشق سینماست. او استعداد نویسندگی دارد و تحقق رویاهایش را در آنسوی مرزها میبیند و خود را یک موجود ناکام میبیند که قربانی فقر و مشکلات خانواده گردیده. احسان به نظر من جالب ترین شخصیت رو در این داستان داره و من از هذیان گویی ها و برخوردها و دیالوگ هاش در فیلم خیلی خوشم اومد.


و اما رضا که در همون انبار کذایی یه جورایی همکار و دوست احسان هست و به نحوی به زندگی اونها وارد میشه. او به قول احسان یک مرد معمولی با یک زندگی و آینده معمولیست. یلدا به او دل میبازه و او رو شهزاده رویاهاش تصور میکنه...آشنایی یلدا با رضا او رو کمی از حالت انزوا بیرون میاره اما...

نمونه هایی از همین فریده ها بعنوان مادر و قربانیانی نظیر احسان در جامعه ما کم نیستند و یلداهایی که تسلیم شرایط سخت میشن و اعتماد بنفسشون رو از دست میدهند و میشن یه آدم بی آرزو. اما بهرام توکلی همین ها رو به زیبایی به تصویر کشیده تا این اثر بنظر من یکی از آثار به یاد ماندنی  در سینمای ما بشه.


سکانس پایانی فیلم برخلاف صحنه های فیلم که در کارخونه و محل کار احسان و خانه قدیمی و محله فقیر نشین این خونواده فیلمبرداری شده یک سکانس روشن و گیراست. و نماد خوشبختی این خونواده است که از دیدگاه احسان دیده میشه. بنظر من یک سکانس پر معنی است که من حس کردم مفهوم عنوان فیلم رو با وجود رضایتمندی احسان از دیدن این خوشبختی و کنار ماندن او از جمع و نهایتا غم سنگینی که پس از لبخند رضایت بر چهره اش مینشینه، از همین سکانس دریافت کرد.


این فیلم برگرفته از از نمایشنامه باغ وحش شیشه ای اثر تنسی ویلیامز هست و محصول سال 1389.

نظرات 17 + ارسال نظر
پونه یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:57 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com/

اووووووووووووووووووووووووول


پونه یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:58 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com/

دست شما درد نکنه مامانی خانم
اینقدر زحمت نکش خب خسته میشی نی نی کوچولومون گناه داره

قربونت برم نه عزیزم خسته نمیشم
عاشق این کارم
اون هم باید عادت کنه به این کارها پونه جونی

پونه یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:35 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com/

پس بدون عاشق فیلم و سینما میشه شک نکن خانمی
ایشالله صحیح و سالم به دنیا بیاد .آمین

امیدوارم
ممنون از این همه محبت پونه جانم

مامان سارا دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:20 ق.ظ http://saraniroomand.persianblog.ir/

ممنون خانمی از معرفی فیلم ایرانی

قابل شما رو نداشت عزیز دلم

فرگل دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:27 ق.ظ

این فیلمو دیدم خیلی خوشم اومد مخصوصا صحنه ایی که یلدا جنون عشق دست میده بهش خیلی قشنگ بازی کردن همشون اخرشم خیلی دوست داشتم نگاه صابر ابر خیلی زیبا بود

خیلی تاثیر گذار بود فرگل نه؟
سکانس آخر خیلی گیرا بود

افروز دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:46 ق.ظ

دوست داشتم که این دفعه فیلم ایرانی بود می دونی در حق خیلی از فیلمهای ما ظلم شده اینم یکیشه

سعی میکنم بیشتر از فیلمهای ایرانی بنویسم
هر کی خوب کار کنه در حقش ظلم میشه...
ممنون افروز جانم

دل آرام دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:07 ب.ظ http://delaramam.blogsky.com/

دوبار دیدمش ... هر دوبار هم محو سکانس آخر شدم و غرق در افکارم سینما آزادی رو قدم زدم تا خونه ...

خوشحالم که بچه ها این فیلم رو دیدند و خوششون اومده دلارام جان
خیلی آدم رو به فکر میبره باهات موافقم

بهنام دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:41 ب.ظ http://harfehesabi.blogsky.com/

سلااااااااااام رها جان
خوبی؟
پسر/دختر خاله من خوبه؟!

میگم اینجوری اسم فاطمه معتمد آریا رو مینویسی فیلتر نکن یه وقت!!! یه نقطه بینش بذار!

نمیدونم چرا با بازیگری پارسا پیروزفر اصلآ ارتبا برقرار نمیکنم! ولی صابر ابر رو دوست دارم!
این فیلم رو هم ندیدم ایشالله جور کنم از یه جایی ببینیم چیه خالمون تعریف میکنه خب

مواظب خودت باش

سلاااااام
ممنون خاله جان
والا چی بگم تو این خراب شده همه تخه هستند
پارسا روون بازی میکنه
صابر ابر در بازی غرق میشه
از جایی جور نکن از یه سوپر هم میتونی بگیری وفتی برای خودت بستنی بخری یه دونه از این فیلم خوبها هم بگیر
ممنون بهنام گل

آذرنوش دوشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:32 ب.ظ http://azar-noosh.blogsky.com

سلام رها جانم با تاخیر زیاااااااااااااد حضور نی نی کوچولوتون مبارک باشه..شرمنده که دیر شد

فداااای تو آذرنوش گلم
ممنون نه عزیزم این حرفا چیه

عاطفه چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:16 ب.ظ http://hayatedustan.blogsky.com/

بازی صابر ابر عاااااااااالی بود-
با وجود ریتم معمولی ولی فیلم خوبیه-
به نظرم سکانس پایانی یه جور تخیل شیرین راجع به زندگیه- شایدم انتهای سناریوئی که احسان نوشته-
مرسی ازت رها- این جور پستها وقت و انرژی بیشتری میبره و تو خیلی خوب از پسش برمیای-

باهات موافقم عاطفه جونم
تخیل شیرین و پایان سناریوی احسان خیلی تعبیر قشنگی بود عاطفه

لطف داری عاطفه جان من عاشق این کارم بهم لذت میده کنکاش و بحث در مورد فیلم یکی از علایقمه

عاطی چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:35 ب.ظ


ای وای من هنووز ندیدمش:(( ینی قراره فردا ببینمش!:دی

اینطوری که شما تعریف کردی!چقد پشیمونم که ندیدمش!

میبینی عزیزم نگران نباش
نه پشیمون چرا میگیری و میبینی کاری نداره که اما توصیه میکنم حتما ببینیش

پونه مامان روژین پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:32 ق.ظ

مامان بعد از این ما چطورن ؟؟؟؟

فدای تو عزیزم
منم خوبم شماها خوبید؟

رها- مشقِ سکوت پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:25 ب.ظ http://mashghesokoot.blogfa.com/

مرسی بابت معرفی این فیلم

خواهش میکنم رها جان

همستر آنارشیست جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:13 ب.ظ

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام


فیلم رو اخیرا دیدم

بازی ها عالی بود
اما به نظرم پارسا پیروزفر تو برگشتش به سینما داره بدجور دچار تکرار میشه نقشش اینجا خیلی از لحاظ شخصیتی شباهت داشت به نقشش تو اسب حیوان نجیبیست


و پایان فیلم به شدت تو ذوق میشد نباید اینجور خوب تموم میشد

با یکی از بچه ها که صحبت میکردم میگفت پایان فیلم رو ارشاد تغییر داد چون به نظرش شیاه نمایی بود قرار بود که بر اثر باز موندن شیر گاز همه خونواده بمیرن به نظرم اونجوری طبیعی تر بوده اما صابر ابر و فاطمه معتمد آریا و اقعا عالی بودند

سلاااام به شما
ممنون بابت نظرات خوبت
من اسب حیوان نجیبی است رو ندیدم اما ندیده بودم که پارسا اینطوری یه نقش ساده رو ایفا کنه
حق با توه من هم منتظر همچین پایانی براش نبودم اما بنظرم روند فیلم اینقدر خوبه و مفهوم های عمیقی داره فیلم که شاید بشه ندید گرفتش البته سکانس آخر رو که میدونی جایی در رویاهای احسان بود و میتونست واقعیت به این شیرینی ای که به تصویر کشیده شد باشه
بازم ممنون از این همه توجه

آذرنوش شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:00 ب.ظ http://azar-noosh.blogsky.com

مرسی از معرفیت رها ...فیلمو امروز دیدم...بازی ها بسیار عالی بجز اینکه نمیدونم چرا انقد نقشای پارسا پیروزفر تکراری شدن.

کلا شخصیت احسان ویلدا تلفیقی از شخصیت خودم بود...حرف زدن با چیزایی که دوسشون داری...بستن چشم ها بعد از اتمام فیلم و تصویر سازی کردن...یه فیلم و چند بار دیدن واینکه بقیه میگن دیوانه ای ودرک نمیکنن و...

فیلم خوبی یود ولی آخرش بجز نگاه حیران وغمناک فوق العاده ی صابر ابر زیاد به دلم نشست... با اینکه خیال احسان بود ولی دوسد اشتم مثل خود فیلم وآدمای فیلم حقیقی تموم میشد..
بازم مرسی از معرفیت.فیلم تامل برانگیزی بود

فدای تو آذرنوش عزیزم
پارسا باید نقش به آدم معمولی رو بازی میکرد و ...خوب هم انجامش داد
خوب شاید باید یه تکونی بخودش بده و یه نقش متفاوت بهش پیشنهاد بشه البته برخی هنرپیشه ها تاریخ مصرف دارند و برخی نه. ایفای نقش خودشون و همینطور نقشهایی که بهشون پیشنهاد میشه خیلی مهمه. پارسا فیزیک خوبی داره اما شاید گاهی انتخابهای خوبی نداشته تا خودشو بهتر نشون بده پتانسیل خوبی هم داره

عزییییزم
من هم ممنون بابت توجهت عزیز دلم

خانوم الف شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:04 ب.ظ http://mymotherhood.blog.com/

تازه فیلم رو خریدم که ببینم.. یعنی من دیگه با «حنا» سینما که نمی تونم برم... اول فیلم رو می بینم بعد میام پستت زو می خونم و باز کامنت می گذارم دوستم... راستی از «نی نی» هیچ خبری نمیدی ها... انشاءالله که حال هردوتون خوب باشه و سال بخوبی براتون شروع بشه :) سال دگر، بچه ای به بغل خواهی داشت

ایشالا میبینی و لذت میبری مامان حنا کوچولو
من خوشحال میشم نظر شما رو بخونم
نی نی حالش خوبه مامانش یکم گرفتار بود که نتونست به دوست حونی هاش ازش خبر بده چشم حتما میام و میگم

دختری از یک شهر دور دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:11 ق.ظ http://denizlove.blogsky.com/

سلام...
وای رها جونم من این فیلم رو توو سینما دیدم محشر بود...
این صحنه ی اخرش که نمیدونی چی شد خیال بود یا واقعیت... اصلا معرکه بود!! تک تک صحنه هاش صحنه ای که همه فکر میکنن یلدا توهم داره اما صبح رضا میاد دم در خونشون!!! وای چقدر صحنه اومد جلوی چشام!!! اما اونجایی که گفت قیافه ی پارسا معمولیه بهم برخورد من فکر میکنم پارسا خیلی خوشگله!!!!

به روی ماهت دخترکم
خیلی خوبه که تو سینما دیددی
همه اش رو دوست داشتم

پارسا رو باهات موافقم که قیافه جذابی داره اما گریمش اینجا جوریه که بیشتر معمولی به نظر میاد تا زیبا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد