desert flower

فیلم از یک صحرا آغاز میشه و نمای نزدیکی از یک گل در صحرا، عنوان فیلم رو برای بیننده تداعی میکنه.

وقتی که دخترک اسم بره تازه به دنیا اومده رو به برادر کوچکش میگه و در پاسخ او که عنوان میکنه تو نباید اسم مذهبی برای حیوونت انتخاب کنی میگه "نه کی اینو گفته" شما متوجه میشی که با یک دختر معمولی آفریقایی که در صحرا به شکل قبیله ای زندگی میکنه طرف نیستی و قهرمان داستان خودش رو همون ابتدای فیلم نشون میده... واریس یک دخترک سومالیایی که نمیخواد اون چیزی باشه که همه ازش انتظار دارند. میخواد آزاده باشه و آزاد زندگی کنه. اون با سنتها مبارزه میکنه و ...


فیلم لطیف و روون desert flower محصول 2009 و ساخته شری هورمن هست. داستان این فیلم برگرفته از زندگی واقعی واریس دیری است. لیا کبد نقش واریس رو به زیبایی ایفا میکنه.
واریس به زبان سومالیایی همان به معنی گل صحراست. واریس دیری در کتابی به همین نام از خاطرات خود مینویسه و از کودکی سختی که داشته و مسئله ای که بسیار بسیار او رو آزرده کرده و همان سنت غلط ختنه کردن دختران است که در برخی قبایل آفریقایی رواج داشته و داره و متاسفانه در کشور خودمون برخی قبایل هنوز این کار وحشیانه رو با دخترانشون میکنند سخن به میون میاره.

واریس در دوازده سالگی از صحرا به دلیل اصرار پدرش برای ازدواج با پیرمردی که قراره چهارمین زنش باشه فرار میکنه و به طرز معجزه آسایی نجات پیدا میکنه و به موگادیشو میره و از اونجا در زمان جنگ سومالی به واسطه مادربزرگش و به انگلستان فرستاده میشه. او به محل اقامت خاله اش که همسر سفیر سومالی در لندن بوده میره و مثل یک خدمتکار اونجا کار و زندگی میکنه تا پایان جنگ سومالی که از اون خونه بیرون میاد و سرنوشتش سمت و سوی دیگه ای پیدا میکنه.
او با دختری در لندن با نام ماریلین آشنا میشه و با او زندگی میکنه. واریس به طور اتفاقی حین کار در رستوران با یک عکاس معروف مد بنام تری دونالدسون برخورد میکنه و او سعی میکنه که از واریس بعنوان یک چهره جدید استفاده کنه چون به واقع واریس چهره خاصی داره.

واریس قبول میکنه که به محل کار تری بره و از اونجا دریچه های تازه ای به روی او باز میشه. او به دنیای مد وارد میشه و بعنوان یک مدل شروع به کار میکنه و کلی هم مشهور میشه. مجله های متعدد عکسهای او رو روی جلد مجله شون چاپ میکنند و روز بروز به شهرتش افزوده میشه.


در مصاحبه با یک مجله معروف وقتی از واریس پرسیده میشه که چه چیزی سرنوشت تو رو دگرگون کرد و آیا آشنایی تو با دونالدسون تو رو اینطور تغییر داد باز به ماجرای وحشتناک ختنه شدنش که تاثیر بسیار بدی در روحیه اش بجا گذاشته اشاره میکنه و از زمانی که کودک سه ساله ای بیش نبوده و این عمل شنیع روش انجام میشه صحبت میکنه و از اون به بعد واریس این مسئله رو بارها عنوان میکنه و از این رفتار وحشیانه با دختران بسیار انتقاد میکنه و به مبارزه با این کار برمیخیزه.
واریس بعنوان سفیر از طرف سازمان ملل برای مبارزه با این کار وحشیانه و خشونت علیه زنان انتخاب میشه.


او تمام افکار احمقانه قومی و قبیله ای رو دور ریخت و آزاد زندگی کرد و کمک کرد و میکنه که زنان و دختران قربانی این کار نشن. او به واقع گلی است در صحرا...
نظرات 14 + ارسال نظر
aghaye khone دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:13 ب.ظ http://meandgoldoonekhanom.mihanblog.com/

فیلم زیبایی هست و البته سعی زیادی شده تا لطیف‌تر از داستان کتاب از آب دربیاد .
خودتون خوبین ؟ ایشالا که سلامت باشین .

بله باهاتون موافقم من که کتاب رو نخوندم اما قطعا شرح درد واریس خیلی عمیق تر هست و در فیلم غیر از چند صحنه رقت انگیز باقی فیلم خیلی روون و لطیفه
متشکرم عالیم شما و بانو خوب هستید؟

پرچانه دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:14 ب.ظ http://forold.blogsky.com/

چقدر جالب حتما می بینمش

بله جالبه ببینید حتما

پونه دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:04 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com

یعنی دلم لک زده بود برای این جور پستهات درسته فیلم نمیبینم اما خب این پستهات رو دوس میدارم مامان رها.ممنون عزیزم

فدای تو پونه جانم
بیا اینجا بشینیم با هم فیلم ببینیم و لذت ببریم چرا اهلش نیستی من اهلت میکنم خوبه؟

بهنام دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:25 ب.ظ http://harfehesabi.blogsky.com/

خاله جااااان!
فکر کن من دو هفته دیگه امتحان مقاومت دارم بعد الان بشینم فیلم نگاه کنم!
نه خدایش این امکان داره؟!
خب امکان نداره که!
همه که مثل شوما استراحت مطلق نیستن بخوابن تو خونه واسشون آب پرتغال بگیرن اونا هم با خیال راحت لم بدن آب میوه بخورن و فیلم ببینن که!
مواظب خودت باش رها جان...

جان خاله جان
خوب بشین درست رو بخون بچه. کجا دیدی من بگم بهنام بره این فیلم رو ببینه ؟ هوم؟

اتفاقاق این فیلم رو تو زمان سر کار رفتنم دیدم حسود خان من دو روزه تو خونه ام ... تو وضعیت منو داشتی که کلهم درس و مرس رو تعطیل میکردی خاله ...
ممنون پسرم

سروش دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:56 ب.ظ http://0osorousho0.blogfa.com/

با این توضیحاتت جای شک بران نزاشتی که گیرش بیارم.

بفرمایید سروش خان

عاطفه سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:40 ب.ظ http://hayatedustan.blogsky.com/

چند سال پیش تصمیم گرفتم کتاب گل صحرا رو بخونم- 50 صفحه ی اول بدجور با روانم داشت بازی میکرد. منم گذاشتمش کنار!


همینطوره
گاهی این همه خرافه و جهل انسان رو تا مرز جنون میبره

برای دخترم سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:32 ب.ظ http://barayedokhtaram.blogfa.com

سلام رهای عزیز ... چه سرگذشت شگفت انگیزی داره این دختر ... د حین خوندن نوشته تون داشتم با خودم فکر میکردم چندین هزار دختر مثل واریس در طول سالها وجود داشتن که نتونستن و نخواستن تقدیر اسف بار خودشونو بپذیرن و خواستن خودشونو رها کنن و سعی کردن راه نجاتی پیدا کنند اما نتونستند و یا شاید به واقع مثل واریس خوش شانس نبودند ... با اینکه خیلی وقتا سعی میکنم به شانس اعتقاد نداشته باشم اما با دیدن یه سری از اتفاقت و زندگی ها واقعا نمیتونم این ذهنیتو از خودم دور کنم ... واقعا نجات پیدا کردن یکی مثل واریس از بین هزاران نفر دیگه صرفا به خاطر توانمندیهای شخصیش بوده و آای نبودن دختران بسیاری با توانمندیها و استعداهای بالاتری که سعی کردن زندگیشونو عوض کنن و نشده ؟ و آیا جز اینکه بگیم این دختر شانس آورده موفقیتش و تغییر شرایط زندگیشو به چه چیز دیگه ای میشه نسبت داد ؟ اینایی که گفتم سوالیه که ذهنمو مشغول کرده با خوندن نوشته تون و خواستم بیانش کنم ...

به روی ماهت عزیزم
راست گفتی عزیزم. این یه فاجعه است در مورد موجودی که هیچ اختیاری به واقع از خودش نداره و هیج حق انتخابی نداره و هیچ جنبه بهداشتی هم که نداره هیچ بلکه چون غیر قانونیه خودش باعث مرگ و میر میشه
میدونی گیل دختر جان این فقط برای خرد کردن دختراست و واریس این خرد شدن و حقیر شدن رو نمیخواست و نگاه دیگری به خودش بود و اینجا بود که او خودش رو نشون داد و فرقش با دیگران مشخص شد

ممنون ازتوجهت عزیزم

افروز سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:42 ب.ظ

سلام عزیز دلم خوبی خواهری؟نی نی خوبه؟
اگر بدونی اولین باری که این عمل وحشیانه رو شنیدم چه حالی شدم فکرکنم توی یه مستند از من و تو دیدم چه فیلم فوق العاده ای حیف که من همیشه با پیدا کردن فیلمها مشکل دارم

ممنون افروز گلم تو خوبی دلمون براتون تنگ شده بود اخه دختری
من هم افروز خیلی حس بدی پیدا کردم ...
ای جااانم بیا پیش خودم عزیزم

رها- مشقِ سکوت سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:08 ب.ظ http://mashghesokoot.blogfa.com/

فیلم رو ندیدم، اما به گمونم ارزش دیدن رو داره
توضیحاتت رو دوست داشتم

ممنون رها جان
تونستی گیرش بیار و ببین عزیزم

مهربان سه‌شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:59 ب.ظ http://mehrabanam.blosky.com

چقدر دوست دارم این پست هایی رو که با خوندنش چیزی به ادم اضافه میشه...
ممنونم

خوشحالم دوست داشتی عزیزم
من هم ممنون از دلگرمی ات بانوی زیبا

مژگان امینی چهارشنبه 3 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ق.ظ http://mozhganamini.persianblog.ir

یک ضرب المثل جدید می گه:
اگر آنجلینا جولی نیستی حداقل واریس باش!
ممنون که ما را با این فیلم های جالب آشنا می کنی.

بله خوب خانوم معلم ها آپ تو دیت ترند و بهتر ضرب المثل های جدید رو بلدند . هی میگم بیام سر کلاس ها وقت نمیشه خواهر...

ممنون از شما عزیزم

غرولند پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:03 ب.ظ http://arashaminzadeh.blogfa.com

حتما می بینمش . مرسی از معرفی فیلم

حتما ببینیدش
ممنون از شما آرش خان

ترنجی پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:00 ب.ظ http://toranj90.blogsky.com/

رها جونم سلام
خوبی؟
نی نی خوبه؟
کی میاد انشالله تاریخش کی هست؟
اسمش چیه؟
---------------------------
من داستان گل صحرا را به صورت جسته گریخته خوندم اما فک کنم فیلمش چیز دیگه ای باشه
رادمهر را که ختنه کردیم اونقدر خودشو به درودیوار کوبوند که نگو حالا توی قبایل فک کن دخترها چه زجری میکشن

سلام به مامان تازه کار خودم
ما عالی هستیم عزیزم
اسمش رو میام میگم طی یک مراسم نامگذاری ترنجی جونم

بله شما فرصت پیدا کن و فیلمشم ببین بیشتر از کتابش میچسبه اینطور کخه از شواهد برمیاد
الهی بگردم بچه ام... وای نگو ترنجی قابل مقایسه نیست . پسرا با کلی ضوابط بهداشتی خته میشن
دلم خواست رادمهرو

مژگان امینی یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:17 ب.ظ http://mozhganamini.persianblog.ir

ای بابا من بازنشسته ای بیش نیستم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد