از استقبال از نی نی تا اش گیلدیک

عزیز دلم میبینی همه چقدر دوستت دارند؟ گفته بودم بهت اینجا پر است از انسانهای خوب و دوست داشتنی و کلی دایی و خاله و عمو خواهی داشت.
از اونجایی که من و همسر هر دو بچه های آخر دو تا خونواده هستیم و در دو تا خونواده هم نزدیک به 7-6 ساله که بچه نیومده از نی نی ما استقبال خوبی به عمل اومد. البته منظورم نوه بود وگرنه نیکا کوچولو که یک سال و دو ماهشه هنوز.
تو محل کارم هم بچه ها کلی ذوق کردند البته منظورم دخترهاست وگرنه پپسرها که این چیزا براشون فرق نمیکنه. خانوم ت. که مسئول قسمت مالی مونه بهم قول داده بود که برام آش گیلدیک بیاره. این آش محلی ترکهاست. قبلا تعریف کرده بود که وقتی کسی باردار میشه مامانشون این آش رو براش میپزه و چون زحمتش زیاده همینطوره درست نمیکنند.
دیروز عصر بهم زنگ زد که فردا شما هستید که مامان آش رو بپزه. من هم کلی تشکر کرده و گفتم بله هستم. و امروز حدودای ساعت 12 بود که برادشون اومد و کلی آش برامون آورد. یک ظرف برگ حسابی رو جدا مامانش برای من گذاشته بود که با خودم آوردم. یه مقداری هم همونجا داغ داغ خوردم. جاتون خالی. عجب آشیه این آش گیلدیک. خیلی مقویه. تو هر قاشقش کلی آلو و گوشت و زردالو هست. بعضیها بهش میگن آش زردالو یا ترشیل. ظاهر این آش تقریبا قرمز رنگ و لعاب دار هست و همونطور که گفتم پر از مخلفات. ماده زمینه ایش همون گیلدیک هست که رنگ قرمز و ترشی آش ا اونه. کوفته قل قلی هم توش داره و البته نخود و رشته آش.
و اما گیلدیک چیست؟


گیلدیک رو محلی ترکها میگن؛ همون گیاه نسترن وحشی یا rosa canina از خانواده رزاسه.
توی کتاب گیاهان داروییم جزو گیاهان پر ویتامین ث طبقه بندی شده بود. پس بالطبع غنی از آنتی اکسیدانت هستش. میوه این گیاه خودرو تیغ های بسیار ریزی داره که همین کار چیدن و نیز استفاده از اون رو بسیار سخت میکنه. این گیاه دیورتیک هست و در التهاب و نی سنگ کلیه و همینطور در بیماریهای گوارشی هم ازش استفاده میشه. برام جالب بود وقتی اینجا در مورد خواصش در آرتریت روماتویید خوندم.
پس انگار ارزشش رو داره این همه زحمت برای جمع آوری این گیاه و به عمل آوردن همچین غذایی نه؟
باز هم ممنون ای مادر عزیز خانوم ت. برای این همه زحمت.

نظرات 17 + ارسال نظر
پونه پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:54 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com/

اولللللللللللللللللل
الان میام

جووووووووووونم

پونه پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:56 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com/

نوش جونت عزیزم
اونقده خوبه هر چی دلت خواست برات تهیه کنند خب شرایطط خاصه دیگه

ممنون عزیزم

آخ گفتی پونه

پونه پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 05:57 ب.ظ http://jojobijor.blogsky.com/

شرایطت=شرایطط

تیراژه پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:05 ب.ظ http://tirajehnote.blogfa.com/

سلام مامان رها
خب..دهانمان آب افتاده و چاره ای نیست جز اینکه صبوری پیشه کنیم!!!
چقدر شخصیت خانم ت و مادر گرامیشان برایم عزیز است
کلا این نوع آدمها گنج های زمانه محسوب میشن
امیدوارم تا همیشه زندگی شما و خانواده ی محترم سرشار باشه از این گنج ها..که خودت ناب و نایاب هستی
و من کماکان بدجور هوس آش گیلدیک کردم!!!
به نی نی و پدر محترمش و همچنین خانم ت سلام منو برسونید..

به روی ماهت عزیز دلم
الهی بگردم باشه به خانوم ت میگم آش گیلدیک بعدی رو با سفارش درست کنند
راست میگی تیراژه زنگ زده بودم ازشون تشکر کنم میگن هر چی دلت خواست به مهری بگو خودم برات درست میکنم. ندیدمشون اما همیشه حس خوبی نسبت بهشون دارم. الهی که برقرار باشند و بچه هاشون همینطور به شادی کنارشون گرد هم بیان
ممنون تیراژه عزیزم تو همیشه خیلی به من لطف داری خانوم
هنوز ازش دارم فقط بهم بگو آلرژی که نداری چون وقتی میخوری یکم خارشت میگیره ... باورت میشه من سیر سیر هستم و میل به هیچی ندارم خیلی قوی بود تیراژه . بیا باقی شو با هم بخوریم
ممنون بزرگواری تو میرسونم

مامان سارا پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:18 ب.ظ http://saraniroomand.persianblog.ir/

از بس مامان نی نی دوست داشتنیه همه نی نی رو خیلی میخوان

آش هم نوش جونت. دست همکارت و خانواده اش دردنکنه

ممنون از لطفت سارای عزیزم
ممنووووون جاتون خالی
انصافا برخی آدم ها به قول تیراژه گنجند

کیانا پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:23 ب.ظ

ایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــول به همکار محترم و مامانشون
به به ببین وختی اینقد تو خوبی واسه نی نی چه کارا که نمیکنن
نی نییییییییییییییییی و ببووووووووووووووس از اون بووس تف تفیااااااااااا

ایول
خوبی که از خودشونه
باشه فقط قول بده بوس کردی نی نی هم بوست کنه بوس نی نی ها هم که بلدی ...؟ خود تفه...
خاله کوچیکه رو دوست دارم بوسی کنم

بابک پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:44 ب.ظ http://javgiriattt.blogsky.com/

سلام رها
حال شما خوبه ؟
حال خواهر زاده ما خوبه ؟
یعنی ما داریم دوباره دایی میشیم؟
نمیدونی چقدر خوشحالم

سلااااام دایی بابک
من خوبم عالی
اونم دایی گلش رو سلام میرسونه و خاله مهربان خوبش رو
بله دیگه کارت دراومد دایی جونی
ممنون بابک عزیز

دختری از یک شهر دور جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:29 ق.ظ http://denizlove.blogsky.com/

راستش داشتم که میخوندم هی میگفتم خدا این چیه؟؟؟ بعدش که که مخلفاتش رو گفتی فهمیدم!!!!!! اخ خیلی خوشمزه میشه این اش منم خاله ام درس میکنه!!!!! نوووووش جوووونت!!!! و اما گیلدیک!!! از اینا درختا توو حیاط مامان بزرگم تینا بود چه زجری داشت خوردنش اما واقعا حرف نداشتن!!! من خیلی از اینا خوردم!!!!!

اره بابا دختر خیلی تیپیکه
ممنون عزیزم
اره تیغ تیغیه اما باحاله...نوش جان
اینم شاهدش گفتم خوشمزه است

ترنجی جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 03:21 ب.ظ http://toranj90.blogsky.com/

نوش جونت رها جونم و همینطور نوش جون نی نی عزیزمون انشالله گوشت بشه به تنش
رها جونم اونقدر این دوران بارداری حس خوبی به ادم میده کلا انگار همه مهربونتر نگات میکنن به ت میرسن خلاصه خیلی دوران خوبیه خیلی خیلی خوب

فدات شم عزیز دلم
اره همه حواسشون بهت هست خیلی خوبه


ایشالا نی نی به سلامتی بیاد شایستی هم تا حالا اومده باشه ... ها؟

مژگان امینی جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:39 ب.ظ http://mozhganamini.persianblog.ir

نوش جان و باز هم مبارک باشد .
همدان به این گل ها دیلیک می گویند ولی توی آش نمی ریزند به عنوان پایه برای پیوند زدن رز استفاده می کنند .

فداتون بشم ممنون
بله میدونم ترکها هم ازش اش میپزند...

بهنام شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:45 ق.ظ http://harfehesabi.blogsky.com/

سلااااااااااااااام
به به به به به به به سلامتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
قدمی که نو میخواد برسه مبارک!!!
چه همکار خوبی
دستش درد نکنه واقعآ
چه روزای خوبی رو پشت سر میذاری خاله جان
امیدوارم همه چیز همون طور که دوست داری پیش بره...

به به پسر خاله خوش اومدی. راستی میدونستی تو تنها پسر خاله شی ...؟
سلامت باشی خاله ای
بله واقعا

اره خوبه خیلی خوب
ممنون بهنام عزیز

رعنا شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 03:52 ب.ظ http://rahna.blogsky.com

نوش جووون هردوتوون ..
نی نی کوچولو دوست داریم : *
مامان رها دوست داریم .
رها احساسش میکنی ؟ چه حسیه ؟

ممنون خاله رهنایی
ما هم خاله رعنا جونی رو دوست داریم اونم خیلی زیاد
از نظر حرکتی نه رعنایی هنوز یکم زوده
اما خیلی حس خوبی داره خیلی

خانوم الف یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 01:55 ب.ظ http://mymotherhood.blog.com/

نوش جان.. آش گیلدیک رو میگم. انشاءااله که بارداری راحت و زایمان راحت تری داشته باشی. راستش من در دوران بارداریم اصلاً حالت تهوع نداشتم. اگر بخواهم واقعاً بگویم، فقط یک بار. دکترم می گفت بخاطر این است که از نظر ویتامین ب-6 بدنم کمبودی نداره.. کلاً که حتماً می دونی اکثر ویارها و همینطور حالت تهوع مربوط به کمبود یکی از مواد لزم بدن در دوره بارداری است.. مثلاً شاید شنیدی که قدیمی ها به خوردن خاک یا برنج خام، ویار پیدا می کردند که دلیل اولی کمبود آهن و دومی، کمبود ویتامین ب بطورکلی است.. با دکترت مشورت کن، شاید بهت قرص ویتامین ب-6 بده و حالت تهوعت کمتر بشه... از غذاهایی که این ویتامین رو دارن هم می تونی استفاده کنی البته. مثل موز، کنجد، بادام زمینی، لوبیا، عدس... ولی بهرحال حتما، با دکترت هم مشورت کن... یک راه دیگه که میگن خیلی خوبه اینه که صبح قبل از بلند شدن از رختخواب یک بیسکوییت خشک یا نان سوخاری رو گاز بزی و توی تخت بخوری و بعد آرام از جا بلند بشی... ببخشید اینقدر حرف زدم. من خودم الان یک دختر دارم که اسمش «حنا»ست... «حنا، دختری در مزرعه» رو یادته؟  دختر من الان 14 ماهشه... من با اینکه حالت تهوع نداشتم ولی دوره بارداریم خیلی برام سخت بود و دوستام خیلی در روحیه دادن بهم کمک می کردن... امیدوارم شما هم دوستای خوبی در کنارت داشته باشی که با این آش گیلدیکی که وصفش رو نوشتی، حتماً داری... دختر من هم نوه ی اول بود از هر دو طرف و کلاً تنها بچه کوچولوی فامیل... دوست داشتی پیش مون بیا... 

ممنون خانوم الف عزیز
من آخه این حالت تهوعم خیلی هم به بارداری ربط نداره من یکم اینطوریم ازموشن سیکنس تا... بله از کمبود ب6 هم میتونه باشه اما برای من خیلی ازار دهنده نبود و الان دیگه کامل حالتهای خستگی و تهوعم رفته
از نظر تغذیه هم عزیزم اصلا نگران نباش ...حله
الهی بگردم من الهی که همیشه سلامت باشه این دختر خوشمل ما
ممنون مامان حنا که اومدی

eblise kochak یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:58 ب.ظ http://www.taranoomeeshgh.blogfa.com

salam doste khobam
veblage jalebi dari
davatet mikonam be khandane matlabe ghazavat kon
omidvaram shahede ghazavate shoma ham basham
agar tamayol be tabadole link darid hatman elam konid

من سعی میکنم
ممنون

همستر یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:04 ب.ظ

الان خو ما هم میخوایم از این آش ها خو !!!!


چقدر شادابتر مینویسید و چه تاثیری تو روحیتون داشته به زنم به تخته

شاد باشید و قدمش پر از خیز و برکت براتون

ببین دایی کوچیکه گفتم که این آش رو چه وقتی میپزند پس بمونه ایشالا وقتی شما ازدواج کردید و خواستید نی نی دار شید برای قدیسه شما این آش رو میپزیم خوب؟
ممنون حس خوبی دارم عزیز آره واقعا
ممنون خیلی زیاد

دل آرام دوشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:01 ب.ظ http://delaramam.blogsky.com/

واااااااااااااااااااااای
داری مامان میشی رها جون ؟؟؟!!!!
تبرییییییییییییییییک میگم
من دیر فهمیدم عزیزم
خاله دلی قربونش بره که نیومده همه براش ذوق زده شدن
خیلی مواظب خودت باش و صد البته مواظب کوچولوی عزیز ما

جووووووووووووون دلم عزیزم
ممنون دلارام جونم. فدای خاله دلی اش بشم من
همه همیشه خیلی به من لطف دارند و البته به نی نی مون
حتما مراقبم و ممنون و بازم ممنون

امیلی چهارشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:19 ق.ظ http://myimagination.mihanblog.com

مبارک باشه ایشالا... به سلامتی

ممنون عزیزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد